• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 28 خرداد 1397
کد مطلب : 19950
+
-

اما و اگرهای ذخیره آب  در تانکرهای پلاستیکی



حسین صفاری | مدیر گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت استان

تانکرهایی که از جنس «پلی اتیلن فود گرید» هستند یعنی گرید(درجه) غذایی داشته و استاندارد باشند، هیچ مشکلی برای ذخیره و مصرف آب نخواهند داشت. برای اطمینان به سلامت آبی که در این منابع نگهداری می شود باید علاوه بر توجه به استانداردها و مجوزهای بهداشتی، به نکاتی توجه کرد؛ نخست این که تانکر آب را در مکان سقف دار نصب کنند چون اگر منبع در معرض تابش مستقیم آفتاب باشد یا مواد شیمیایی از خارج وارد آن شود، باعث تغییراتی در کیفیت آب خواهد شد.
به طور کلی مخازن باید در چرخش باشند و آب آشامیدنی مصرفی نباید در هیچ مخزنی بیش از 72 ساعت باقی بماند، این حداکثر زمانی است که می توان آب را بدون تغییری در طعم یا کیفیت آن در تانکر نگهداری کرد. علاوه بر این که نگهداری طولانی مدت آب در مخازن باعث تغییر طعم و شفافیت آن می شود، کلری که برای تصفیه به آب زده شده را از بین می برد، در صورتی که وجود کلر برای جلوگیری از ایجاد آلودگی های ثانویه در آب ضروری است.

اگر آب بیش از 72 ساعت در تانکرها بماند، فقط می توان برای مصارف بهداشتی از آن استفاده کرد و بهتر است مشترکان، آب مورد نیاز خود برای آشامیدن را از طریق آب بسته بندی تامین کنند تا با مشکل خاصی روبه رو نشوند.
در مجموع می توان گفت که مخازن پلی اتیلن استاندارد نیز کارکردی مثل همان مخازن گالوانیزه قدیمی را دارند و نگهداری آب در آنها هیچ گونه مشکل بهداشتی ایجاد نمی کند مگر این که مخزن در معرض تابش مستقیم نور آفتاب قرار بگیرد یا آب ذخیره شده در آن مدتی بیش از 72 ساعت باقی بماند.تقریباً می توان گفت ماموران بهداشتی بر استاندارد بودن و کیفیت تانکرهای ذخیره آبی که در اصفهان عرضه می شود، نظارت کامل دارند و بیشتر این تانکرها استاندارد هستند. اگر هم مصرف کنندگان با مشکلی در این زمینه روبه رو شدند می توانند شکایت خود را به بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت اعلام کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید